Dobre samopoczucie pracowników powinno mieć istotne znaczenie dla przełożonych. W firmie, w której panuje miła atmosfera, a komunikacja jest otwarta i szczera, o wiele lepiej się pracuje. Wpływa to na to, że produktywność pracowników wzrasta, a do tego chętniej przychodzą do pracy. Jak zadbać o dobrostan podwładnych? Dowiedz się więcej!
Dobre samopoczucie w pracy – dlaczego jest tak ważne?
Troszczenie się o dobre samopoczucie pracowników to coś, co firma powinna mieć wpisane w swój plan. Okazuje się bowiem, że może to przynieść wiele różnych korzyści. Po pierwsze, dbanie o dobrostan podwładnych przekłada się na zwiększenie ich produktywności. Oznacza to, że pracują efektywniej i szybciej. Znacznie sprawniej wykonują wyznaczone cele, co wpływa korzystnie na rozwój firmy. Po drugie, pracownicy, którzy są zaopiekowani, będą rzadziej zmieniać miejsce pracy. Dzięki temu będziemy mogli zmniejszyć rotację osób. Co więcej, Ci, którzy dobrze czują się w firmie, sami będą tworzyć dobrą atmosferę i napędzać pozytywną zmianę. Po trzecie, dobre samopoczucie często przekłada się też na lepsze zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Przyczyni się to do tego, że pracownicy będą rzadziej potrzebować zwolnień lekarskich czy urlopów.
Wprowadź work-life balance w swojej firmie
Jednym ze sposobów na zadbanie o dobrostan i produktywność pracowników jest przestrzeganie zasad work-life balance. To koncepcja, która obejmuje równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Zgodnie z nią każdy pracownik powinien mieć szansę na to, aby po powrocie z pracy zapomnieć o swoich obowiązkach i skutecznie wypocząć. Aby tak się stało, musimy zrezygnować z kontaktowania się z podwładnymi poza godzinami pracy. Dobrze, aby ponadto wyznaczyć ilość rzeczy do zrobienia w taki sposób, aby osoby mogły swobodnie wyrobić się z nimi w czasie pracy. Nie doprowadzajmy do sytuacji, w której ktoś musi zabrać pracę ze sobą do domu. Możemy też zapewnić pakiet benefitów, z którego pracownicy będą mogli korzystać. Pakiet zdrowotny czy sportowy umożliwi im zadbanie o swój dobrostan. Pozwólmy również pracownikom branie niespodziewanego urlopu, jeśli wystąpi taka potrzeba. Możemy ponadto wprowadzić elastyczne godziny, które pozwolą im na dopasowanie swoich planów.
Zadbaj o otwartą i kulturalną komunikację
Bardzo ważne w utrzymaniu przyjaznej atmosfery w firmie jest zachowanie otwartej, kulturalnej komunikacji. Zatroszczmy się o to, aby wszelkie problemy były omawiane i na czas rozwiązywane. Nie skupiajmy się jednak na samych negatywach – powinniśmy też pamiętać o dawaniu pozytywnego feedbacku naszym pracownikom. Istotne będzie również to, aby dane kwestie odgadywać wspólnie, jeśli zajdzie taka potrzeba. W ten sposób unikniemy powstawania plotek, które mogłyby zatruć nastrój w biurze.
Zapewnij wsparcie w razie potrzeby
Wsparcie ze strony działu HR czy menedżerów może okazać się nieocenione w wielu różnych sytuacjach. Dobrze, aby te osoby znały różne techniki relaksacyjne i sposoby na uspokojenie drugiej strony. To ludzie, którzy mają kluczowy wpływ na zdrowie psychiczne pozostałych pracowników. Przedstawiciele HR mogą zająć się organizowaniem różnych akcji, które będą miały na celu zintegrowanie różnych działów. Kiedy wszyscy będą się dobrze znali, łatwiej będzie im ze sobą współpracować.
Nie można ukryć, że praca to miejsce, w którym musimy być produktywni i sprawnie wykonywać swoje obowiązki. Nie oznacza to jednak, że mamy zaniedbać swoje zdrowie psychiczne. Nawet małe rzeczy wprowadzone przez pracodawcę mogą sprawić, że znacznie lepiej poczujemy się w firmie.