Warunki pracy w ochronie zdrowia są specyficzne. Personel musi wykazywać się nie tylko świetnymi umiejętnościami organizacyjnymi, ale również empatią i zrozumieniem. Ważne, aby zapewnić pracownikom komfortową atmosferę, która przekłada się na ich efektywność. Jak polepszyć warunki pracy w służbie zdrowia? O sprawdzonych sposobach dowiesz się z naszego artykułu.
Odzież medyczna – wygodna, komfortowa i bezpieczna
Bezpieczeństwo pracowników i pacjentów to absolutny priorytet w placówkach ochrony zdrowia. To właśnie w tym celu tworzone są różnego typu procedury i schematy postępowania w sytuacjach nagłych oraz kryzysowych. Niemniej jednak kluczową rolę odgrywa odzież medyczna, która dobrze chroni przed przenoszeniem patogenów. Jej wybór nie może być kwestią przypadku – ubrania muszą być wykonane z wysokiej jakości materiałów, a także spełniać ustawowe standardy. W wielu placówkach medycznych zarządzający dobierają stroje dla pracowników, chcąc stworzyć jednolity, spójny obraz miejsca. Takie rozwiązanie jest korzystne, ale powinno uwzględniać zarówno kwestię bezpieczeństwa, jak i potrzeby zatrudnionych. Stroje muszą być wygodne, nie mogą ograniczać ruchów ani opinać skóry.
Czytelne procedury w każdej placówce
Większość procedur medycznych jest wprowadzana odgórnie, co wynika z dbałości o bezpieczeństwo pracowników placówki i pacjentów. Zarządzający mogą jednak tworzyć własne regulaminy, które uwzględniają specyfikę i tryb pracy danego ośrodka zdrowia. Trzeba jednak pamiętać, że procedury muszą być w pełni czytelne i zrozumiałe dla pracowników. Nie mogą utrudniać wykonywania codziennych czynności, a tym bardziej kontaktu z pacjentami. Kwestie, które wymagają uregulowania, to m.in.:
- sposób umawiania pacjentów na wizyty,
- sposób potwierdzania wizyty przez pacjenta,
- pierwszeństwo w kolejce do badań czy gabinetu lekarskiego,
- sposób udostępniania pacjentom kodów recept,
- sposób wnioskowania o wydanie recepty przez pacjenta,
- zarządzanie dokumentacją medyczną pacjentów.
Jest to szczególnie istotne w miejscach, w których zatrudnionych jest wiele osób, a które dodatkowo na co dzień przyjmują sporą liczbę pacjentów. Komfort pracy w dużych ośrodkach medycznych może być zachowany, o ile tylko wdrożone zostaną odpowiednie procedury.
Efektywny podział obowiązków
Pracownicy ośrodków zdrowia bardzo często skarżą się na nadmiar obowiązków, który nie pozwala im pracować efektywnie. Każda osoba powinna mieć przypisane zadania adekwatnie do swoich uprawnień i umiejętności. Umawianiem wizyt i zarządzaniem dokumentacją pacjentów najczęściej zajmują się rejestratorzy, dlatego zadania te nie powinny obciążać pielęgniarek. Mogą one w pewnych kwestiach odciążać lekarzy, którzy powinni zajmować się przede wszystkim diagnozowaniem i leczeniem.
Wciąż funkcjonują placówki, w których pielęgniarka rejestruje pacjentów, a lekarz wystawia zwolnienie elektroniczne. Takie rozwiązania nie są korzystne ani dla pracowników, ani dla pacjentów. Pamiętajmy, że pielęgniarki i położne mają obecnie coraz więcej uprawnień, dlatego powinny one znaleźć się na drugiej linii leczenia, zaraz za lekarzami. Tymczasem obowiązki administracyjne należą już do pracowników biurowych oraz rejestratorów.
Dostęp do nowoczesnego sprzętu
Wykwalifikowany personel medyczny chce pracować w miejscach, w których ma dostęp do nowoczesnego sprzętu. Oczywiście, nie każda placówka może pozwolić sobie na jego zakup, jednak warto postarać się np. o dotację celem wyposażenia ośrodka w odpowiednie narzędzia pracy. Znacząco ułatwia to wykonywanie obowiązków, ale jest także niezbędne z punktu widzenia pacjenta, który wszelkie badania może wykonać na miejscu. Dostęp do nowoczesnego sprzętu w placówce skraca czas diagnostyki, przez co można szybciej wdrożyć leczenie. Pamiętajmy, że im lepsze warunki pracy zapewnia ośrodek zdrowia, tym większa szansa pozyskania dobrych pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Zwiększa to renomę miejsca, co z kolei przyciąga uwagę nowych pacjentów.
Artykuł sponsorowany