Wypisanie i realizacja e-recepty możliwa jest dzięki Systemowi e-zdrowie. Pacjent ma wgląd w e-receptę w Internetowym Koncie Pacjenta. Zawiera indywidualny kod PIN, który umożliwia jej realizację. W większości przypadków ważna jest 30 dni od wystawienia.
E-recepta jest elektronicznym odpowiednikiem tradycyjnej recepty. Od 8 stycznia 2020 r. jest jedyną akceptowalną prawnie formą wystawiania recept w Polsce. Każda e-recepta zawiera dokładne informacje odnośnie przepisanych leków i sposobie ich dawkowania dla konkretnego pacjenta. Ich wystawianie możliwe jest dzięki podłączeniu podmiotu leczniczego do systemu E-zdrowie. Może być wystawiana zarówno podczas wizyty stacjonarnej jaki telekonsultacji, jako e-recepta online. Każda z elektronicznych recept rejestrowana jest przez Centralną Bazę Recept, w której to możliwy jest podgląd statusu naszej recepty. Wszystkie informacje z e-recepty dostępne są także w Internetowym Koncie Pacjenta. Prawdopodobieństwo utraty danych z e-recepty jest minimalne, ze względu na tworzone kopie bezpieczeństwa.
W oparciu o art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 357, z późn. zm.) e-receptę mogą wystawiać: : lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, położne, farmaceuci, felczerzy i starsi felczerzy. Wystawienie e-recepty możliwej przy użyciu komputera w gabinecie lekarskim podłączonego do Systemu e-zdrowie(P1). Zaordynowane leki zostają zapisane w oprogramowaniu w formie e-recept. Taka e-recepta zostaje podpisana przez lekarza za pomocą certyfikatu ZUS/podpisu kwalifikowanego/Profilu Zaufanego i wysłana do Systemu e-zdrowie.
Dowiedz się więcej o elektronicznych receptach na e-lekarz24h.pl
Proces realizacji e-recepty
Recepta wypisana w formie elektronicznej automatycznie zostaje zweryfikowana przez system, a następnie zatwierdzona. Po zatwierdzeniu możliwa jest jej realizacja. Każda e-recepta posiada indywidualny, czterocyfrowy kod PIN przypisany do numeru PESEL pacjenta. Kod PIN pacjent otrzymuje w gabinecie lekarskim w formie papierowej, lub też może otrzymać na podany numer telefonu, czy też adres e-mail. Jest on także dostępny całodobowo na Internetowym Koncie Pacjenta. Z indywidualnym kodem PIN i numerem PESEL pacjent wybiera się do apteki w celu realizacji e-recepty. Farmaceuta na podstawie tych danych jest w stanie odnaleźć w systemie właściwą receptę. Na tej podstawie jest uprawniony do wydania pacjentowi leków. Farmaceuta oznacza wówczas w systemie e-receptę jako zrealizowaną. Niemożliwa jest więc jej powtórna realizacja w innej aptece. Co ważne, część leków można wykupić w jednej aptece, a resztę w innej. Natomiast przypadku kilku opakowań tego samego leku, wszystkie jego opakowania muszą być zakupione w tej samej aptece.
Jak długo ważna jest e-recepta?
E-recepta ważna jest 30 dni od daty jej wystawienia, lub od innej daty, w przypadku gdy na e-recepcie zostaje naniesiona adnotacja „od dnia”. Jednak nie każda e-recepta ważna jest 30 dni. W przypadku antybiotyku będzie to 7 dni, a w przypadku preparatów immunologicznych 120 dni. Istnieje również możliwość wystawienia recepty ważnej 365 dni. Jest to opcja dedykowana chorym przewlekle, którzy regularnie przyjmują konkretne leki.
Artykuł sponsorowany