W silnikach benzynowych oraz wysokoprężnych rozrząd jest jednym z głównych układów odpowiedzialnych za sterowanie właściwą pracą silnika. Dzięki niemu do jednostki napędowej dostarczana jest odpowiednia ilość powietrza, a spaliny wydostają się na zewnątrz. Jak działa rozrząd i z czego jest zbudowany? Na czym polegają najczęstsze awarie układu rozrządu w autach?
Za co odpowiada rozrząd w samochodzie?
Praca silnika polega na spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Paliwo w tym układzie zapewnia wtrysk, natomiast rozrząd odpowiada za powietrze. Dzięki niemu dopływa ono do cylindrów silnika. Układ rozrządu steruje zaworami, które regulują przepływ mieszanki przez cylindry. Sterowanie odbywa się przy pomocy popychaczy i wałka rozrządu zintegrowanego z wałem korbowym silnika. Rozrządy mogą być sterowane przy pomocy kół zębatych, a obecnie przede wszystkim łańcucha rozrządu bądź paska rozrządu. Regulacji podlegają moment dostawy ładunku powietrza, czas trwania tej dostawy i moment jej zakończenia. Drugim zadaniem rozrządu jest usuwanie spalin z cylindrów silnika.
Z jakich elementów składa się rozrząd?
Układ rozrządu może być wyposażony w jeden lub dwa wałki rozrządu zintegrowane z kołem zębatym. Zawory dolotowe pracujące na sprężynach regulują dopływ powietrza do poszczególnych cylindrów. Z kolei zawory wylotowe pracujące w podobny sposób usuwają spaliny do układu wydechowego. Pomiędzy wałem rozrządu a zaworami pracują popychacze i dźwigienki zaworowe. Za napędzanie rozrządu odpowiada łańcuch bądź pasek. Niegdyś taką rolę mogły jeszcze pełnić koła zębate.
Układ rozrządu jest dodatkowo wyposażony w napinacz paska lub łańcucha, a w tym drugim przypadku również koła prowadzące. Elementy układu zmiennych faz rozrządu przestawiają się zgodnie z obciążeniem silnika pod wpływem ciśnienie oleju, co optymalizuje pracę jednostki napędowej zależnie od obciążenia. Nowoczesne układy są dodatkowo wyposażone w czujniki położenia wału korbowego oraz wałka rozrządu połączone z komputerem sterującym silnikiem. Praca rozrządu wymaga synchronizacji z wtryskiem paliwa oraz położeniem wału korbowego napędzającego tłoki. W przeciwnym razie jednostka napędowa nie pracuje prawidłowo.
Na czym polegają awarie rozrządu?
Układ rozrządu należy do najbardziej wrażliwych części układu napędowego ze względu na ogromne obciążenia, jakim jest poddawany. Pasek rozrządu wymaga zazwyczaj wymiany co około 100 000 km. Żywotność niektórych łańcuchów jest dłuższa.
Uszkodzenie układu rozrządu jest niebezpieczne dla silnika, bo zepsuty pasek rozrządu doprowadza do sytuacji, w której zawory zostają pogięte przez tłoki, a niekiedy uszkodzeniu ulega również głowica. Pęknięcie paska rozrządu bądź zerwanie łańcucha zdarzają się stosunkowo rzadko. Częściej dochodzi do uszkodzenia polegającego na zabrudzeniu paska olejem silnikowym, rozwarstwieniu się paska, ubytków w zębach paska bądź jego naderwaniu. Warto reagować, gdy tylko istnieje podejrzenie problemów z paskiem bądź łańcuchem rozrządu, a tym bardziej wymieniać te podzespoły zgodnie z zaleceniami producenta. Odpowiednie elementy układu rozrządu, podobnie jak wszystkie niezbędne części do motocykli i samochodów są dostępne w atrakcyjnych cenach w sklepie internetowym Aparts!
Artykuł sponsorowany