Przestrzeganie zasad ergonomii w miejscu pracy ma bezpośrednie przełożenie na nasze zdrowie. Wielu pracodawców zwraca na to coraz większą uwagę, ponieważ dostosowanie stanowiska do potrzeb pracowników jest związane także z ich wydajnością. W wypadku pracy siedzącej narażony jest szczególnie nasz kręgosłup, przez co możemy zmagać się z bólem pleców oraz nabawić się różnego rodzaju zwyrodnień. Przestrzeganie jakich zasad więc zwiększy nasz komfort pracy?
Dobór fotela
Fotel, na którym siedzimy przy biurku, musi spełniać szereg norm, aby nasz kręgosłup był jak najmniej obciążony. Pierwszą z nich jest oparcie, które powinno sięgać przynajmniej do łopatek, a jego wypukła część do wysokości lędźwi, co zapewni stabilne podparcie dla kręgosłupa. Obciążenie tej części naszego ciała zredukują także podłokietniki z regulacją wysokości. Istotne jest, aby kontrolować nasze odruchy podczas siedzenia, ponieważ mogą prowadzić do dokuczliwych i narastających dolegliwości bólowych.
Wysokość biurka
Biurko komputerowe powinno mieć specjalnie wyprofilowaną krawędź, aby ręce spokojnie mogły spoczywać na jego blacie, podczas pisania na klawiaturze. W czasie pracy przy komputerze dobrze jest, aby kąt pomiędzy ramieniem a przedramieniem wynosił 90 stopni. Górna krawędź monitora powinna znajdować się na wysokości naszego wzroku. Pamiętajmy, że jeśli biurko będzie za niskie, to będziemy zmuszeni do garbienia się, co z kolei doprowadzi do bólu pleców, a w dłuższym czasie – do zwyrodnień kręgosłupa.
Przerwy
Według przepisów każdej osobie pracującej przynajmniej 6 godzin na dobę i posiadającej umowę o pracę, przysługuje 15 minut płatnej przerwy. Uprzywilejowane są w tej kwestii kobiety w ciąży, osoby z niepełnosprawnością oraz młodociani. Istotne jest, aby chwilę wolnego wykorzystać na zjedzenie czegoś oraz rozprostowanie naszego ciała (to bardzo ważne!), poprzez chociażby przejście się po korytarzu, szczególnie jeśli pracujemy w pozycji siedzącej.
Oświetlenie
Oświetlenie powinno być dopasowane do rodzaju wykonywanej przez nas pracy. Inną barwę światła stosuje się na halach produkcyjnych, a inną w biurach. Jeśli lampy są za słabe, jesteśmy zmuszeni do większego wytężania wzroku, co powodować może różnego rodzaju wady i choroby oczu.
Temperatura
Temperatura w biurze nie może spaść poniżej 18 stopni Celsjusza, jednak najbardziej zaleca się, aby wahała się ona pomiędzy 22 a 24 stopniami. Istotne jest też dbanie o prawidłową wilgotność powietrza. Najprostszą metodą jest ustawienie roślin, jednak coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju nawilżacze.
Funkcjonalność
Istotne jest, aby zadbać o porządek wokół naszego stanowiska pracy, co znacznie podniesie jej komfort. Warto wykorzystać do tego wszelkiego rodzaju organizery, dzięki którym wszystko to, co potrzebne, będziemy mieli pod ręką. Dobrze jest utrzymywać nasze otoczenie w odcieniach zieleni czy niebieskiego, ponieważ barwy te działają uspokajająco na mózg.
Stres
Stres wpływa negatywnie zarówno na nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Przewlekły może prowadzić między innymi do problemów z kręgosłupem, ponieważ adrenalina powoduje długotrwałe napięcie mięśni. Badania także wykazują, że jest przyczyną spadku motywacji, a nawet depresji. Można próbować sobie z nim radzić chociażby poprzez proste ćwiczenia oddechowe.
Warto jest zadbać o podstawowe elementy ergonomii naszej pracy, ponieważ skutki zdrowotne, szczególnie związane z kondycją naszego kręgosłupa, mogą być nieodwracalne, a nawet prowadzić do trwałego kalectwa!
Artykuł jest odzwierciedleniem wiedzy i doświadczeni autora. Żadna porada internetowa nie zastąpi wizyty u specjalisty.